SKRIVENA MOĆ DNEVNOG SVETLA


Dnevno svetlo može da vam pruži i više od dobrog osećaja. Dovoljno dnevnog svetla pruža dokazane fizičke i psihološke pogodnosti za decu.


Studija sprovedena u Francuskoj 2012, koja je obuhvatila preko 2000 dece širom Evrope, pokazala je da je dodatna količina dnevnog svetla u učionici poboljšala rezultate učenika na testovima iz matematike i logike za do 15%. Kombinacija prozora okrenutih ka jugu i efikasnog senčenja dovela je do toga da deca budu srećnija i produktivnija.

Ova otkrića pružaju jasan dokaz da je izlaganje dece dovoljnoj količini dnevnog svetla i neophodno i korisno. Za roditelje, ovo saznanje može biti sjajan podsticaj za preuređenje životnog prostora i nalaženje novih načina i mesta za provođenje vremena sa decom.

SIMPTOMI

U ovoj eri digitalne zabave, omladini može biti teško da se prepusti jednostavnijim zadovoljstvima kao što je sjajan osećaj boravka na dnevnom svetlu. Međutim, činjenica je i to da nedostatak direktnog ili indirektnog sunčevog svetla može da izazove nedostatak vitamina D, poremeti unutrašnji časovnik u dečijem telu, kao i da utiče na njihovo opšte raspoloženje i mogućnost da se koncentrišu.

REŠENJA

Evo nekih jednostavnih i praktičnih koraka koje možete preduzeti da biste se uverili da vaša deca dobijaju dnevno svetlo koje im je potrebno.

1.


Otvorite (svoju) kuću

Uverite se da u vaš dom ulazi što je moguće više dnevnog svetla. U idealnom slučaju, zavese i roletne bi trebalo da budu sasvim otvorene tokom trajanja dnevnog svetla. Ako vaše dete ima neku vrstu radnog prostora ili stola, pomerite ga bliže prozoru.

2.


Pronađite pravi smer

Naša tela mogu da se sinhronizuju sa takozvanim 24-časovnim ritmom „spavanje, rad, život” samo uz pravilno izlaganje svetlu i tami, a deca nisu izuzetak. Ako je moguće, izaberite dečije spavaće sobe tako da budu okrenute prema istoku, u pravcu jutarnjeg sunca. To je naročito pogodno za adolescente i mlađu omladinu koji imaju odložen biološki časovnik i često teško ustaju ujutru. Takođe, pobrinite se da zavese i roletne spreče ulazak što više svetla u njihovu sobu tokom noći.

3.


Izađite i provedite vreme napolju

Podstičite decu da izađu i igraju se napolju kad god mogu. Kao i u slučaju pogodnosti od fizičkih aktivnosti, većina naučnika se slaže da period od 30 minuta do dva sata izlaganja dnevnom svetlu na dan može da predstavlja odličan podsticaj za mentalno zdravlje.

Želite li da saznate više?

POGLED NA
VEĆU SLIKU

Baš kao nove svakodnevne navike, važno je da ugrabite priliku da temeljno promenite unutrašnju klimu u svom domu. 90% svog vremena provodimo u zatvorenom prostoru, a 2/3 tog vremena provodimo kod kuće, pa je to idealno mesto da započnete sa poboljšanjem svog života u zatvorenom.

 

Poboljšajte svoj postojeći prostor

Razmislite o tome kako da „unesete spoljašnjost” uvodeći više dnevnog svetla u svoj dom. Većina nas živi u urbanim okruženjima i do neke mere smo se otuđili od prirode. Potražite prozore ili vrata koji povećavaju količinu dnevnog svetla u prostoriji – imajte na umu da svetlost sa prozora na krovu unosi više dnevnog svetla nego običan prozor.

Uvećajte svoj prostor na pravi način

Dodavanje još ponekog kvadratnog metra u dom je sjajan način da poboljšate život u zatvorenom. Razmislite o renoviranju ili proširivanju tavana i dajte prioritet rešenjima koja unose svež vazduh i dnevno svetlo.

Preseljenje

Kada ste u potrazi za novim domom, imajte na umu da starije građevine možda imaju probleme koji će uticati na unutrašnju klimu. Na primer, obavezno proverite da li prozori obezbeđuju dovoljno dnevnog svetla – a ako nije tako, razmislite o dodavanju više prozora i vrata. Takođe, kad dođete u fazu unutrašnje dekoracije, birajte svetlije boje. Tako ćete stvoriti refleksivne površine koje bolje odražavaju svetlo u vašem domu.


DEČIJE SPAVAĆE SOBE SU ČESTO NAJZAGAĐENIJE U KUĆI

Otrovne čestice, izdahnut CO2 – dečije sobe često sadrže najvišu koncentraciju štetnih supstanci u domu.

ŠTA MOGU DA UČINIM?

Ima mnogo načina da uvedete bolji vazduh i dnevno svetlo u svoj dom. Neki su brzi i jednostavni, a za druge je potrebno više vremena, ali ćete ostvariti dobra dugoročna poboljšanja.