DNEVNO SVETLO JE NUŽNOST, A NE LUKSUZ


90% vremena provodimo u zatvorenom, a doslovno ne postoji zamena za dnevno svetlo koje nas štiti od narušavanja zdravlja izazvanog nedostatkom svetla na našim telima. 


Čak ni najsjanije veštačko svetlo ne može da se poredi sa dnevnim svetlom kada je reč o održavanju zdravlja. Naučno istraživanje je dokazalo da postoje veze između nedostatka dnevnog svetla i raznih fizičkih i mentalnih problema. Zapravo, stručnjaci procenjuju da do 15% svetske populacije pati od različitih nivoa sezonskog afektivnog poremećaja (ili zimske depresije), a ta tendencija raste sa povećanjem geografske širine.  

Postoje i brojni drugi zdravstveni problemi povezani sa nedostatkom odgovarajućeg dnevnog svetla. Na primer, nedostatak vitamina D, koji je povezan sa problemima kao što su zamor, iscrpljenost i povećana podložnost oboljevanjima. Morate da izlazite napolje da bi vaše telo bilo izloženo sunčevom svetlu koje omogućava proizvodnju vitamina D, a u Evropi i drugim severnim zemljama treba da budete napolju leti. Takođe, veštačko svetlo može da nam poremeti biološki časovnik, što može da dovede do problema sa koncentracijom, visokog krvnog pritiska – i još mnogo toga.

SIMPTOMI

Iako efekte nedostatka dnevnog svetla nije moguće uočiti golim okom, ipak ih treba uzeti za ozbiljno. Našem metabolizmu je potrebno dnevno svetlo da bismo normalno funkcionisali, a opšta iscrpljenost i problemi sa spavanjem su česti simptomi Isprekidano spavanje je bilo povezano sa problemima kao što su stres, depresija, bolesti srca, povećana osetljivost na infekcije.

REŠENJA

Kada govorimo o uvođenju više svetla u našu svakodnevicu, kod većine ljudi se javlja slučaj reagovanja na problem za koji nisu ni znali da imaju. U tom slučaju je ponekad teško motivisati se. Ali, upamtite – ti problemi su stvarni i suočavanje sa njima može drastično da poboljša vaš opšti kvalitet života.

Naučno je dokazano da se sa više dnevnog svetla podstiču i fizičko i mentalno zdravlje – evo nekih malih, jednostavnih promena koje možete da izvedete već danas:

1.


Pratite (prirodno) svetlo

Osvetlite dom i radno mesto sa što je moguće više dnevnog svetla. Veštačko svetlo ne može da podražava sve kvalitete dnevnog svetla koje je prirodni antidepresiv, pa pokušajte da koristite dnevno svetlo kao primarni izvor svetla i po potrebi ga dopunjavajte veštačkim svetlom. Takođe, pomerite trpezarijski ili radni sto bliže prozoru.

2.


Pođite u šetnju

Izlazite kad god imate priliku i pokušajte da redovno istežete noge. Većina naučnika se slaže da dva sata izlaganja dnevnom svetlu na dan predstavlja odličan podsticaj za mentalno zdravlje.

3.


Budite u ritmu

Naša tela mogu da se sinhronizuju sa takozvanim 24-časovnim ritmom „spavanje, rad, život” samo uz pravilno izlaganje svetlu i tami. Ako je moguće, izaberite da vam spavaće sobe – a to pogotovo važi za adolescente i mlađu omladinu koji imaju odložen biološki časovnik i često teško ustaju ujutru – budu okrenute prema istoku, u pravcu jutarnjeg sunca.

Želite li da saznate više?

POGLED NA VEĆU SLIKU

Baš kao nove svakodnevne navike, važno je da ugrabite priliku da temeljno promenite unutrašnju klimu u svom domu. 90% svog vremena provodimo u zatvorenom prostoru, a 2/3 tog vremena provodimo kod kuće, pa je to idealno mesto da započnete sa poboljšanjem svog života u zatvorenom.

 

Poboljšajte svoj postojeći prostor

Razmislite o tome kako da „unesete spoljašnjost” uvodeći više dnevnog svetla u svoj dom. Većina nas živi u urbanim okruženjima i do neke mere smo se otuđili od prirode. Potražite prozore ili vrata koji povećavaju količinu dnevnog svetla u prostoriji – imajte na umu da svetlost sa prozora na krovu unosi više dnevnog svetla nego običan prozor.

Uvećajte svoj prostor na pravi način

Dodavanje još ponekog kvadratnog metra u dom je sjajan način da poboljšate život u zatvorenom. Razmislite o renoviranju ili proširivanju tavana i dajte prioritet rešenjima koja unose svež vazduh i dnevno svetlo.

Preseljenje

Kada ste u potrazi za novim domom, imajte na umu da starije građevine možda imaju probleme koji će uticati na unutrašnju klimu. Na primer, obavezno proverite da li prozori obezbeđuju dovoljno dnevnog svetla – a ako nije tako, razmislite o dodavanju više prozora i vrata. Takođe, kad dođete u fazu unutrašnje dekoracije, birajte svetlije boje. Tako ćete stvoriti refleksivne površine koje bolje odražavaju svetlo u vašem domu.


DNEVNO SVETLO MOŽE DA POBOLJŠA SPOSOBNOSTI UČENJA VAŠE DECE I DO 15%

Naučno je dokazano da učionice koje su dobro osvetljene dnevnim svetlom doprinose efikasnijem učenju od onih koje su slabo osvetljene. Nema razloga da sumnjamo da se ove prednosti ne odnose i na dom i radno mesto.

ŠTA MOGU DA UČINIM?

Ima mnogo načina da uvedete bolji vazduh i dnevno svetlo u svoj dom. Neki su brzi i jednostavni, a za druge je potrebno više vremena, ali ćete ostvariti dobra dugoročna poboljšanja.